Winning losers (Nieuw Leiden)Energieke cabaretvoorstelling over vriendschap, ambitie en prestatiedruk bedoeld voor leerlingen vanaf 14 jaar. Arjan en Stijn zijn door hun oude school uitgenodigd om te vertellen over hun succes. Vol overgave overladen zij hun publiek met tricks & tips om ultiem succesvol te worden. De vraag is alleen: hoe succesvol zijn ze zelf? De ontmaskering die volgt zet hun vriendschap onder druk en laat hun imago wankelen. De twijfel slaat toe. Wie bepaalt wanneer je 'geslaagd' bent in het leven? Hoe ver wil je gaan voor je dromen? En hoe kun je tevreden zijn in een wereld die altijd meer verwacht?
Samen waarderend werken aan schoolontwikkeling (Aart Brezet)In het onderwijs worden veel innovaties doorgevoerd. Soms worden die ingegeven door nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Soms begint het bij de constatering dat er iets mis is, of het wordt zo ontvangen: we deden het zeker niet goed. Veel onderwijsontwikkeling gaat moeizaam, omdat niet erkent wordt wat er al is dat van waarde is en het onvoldoende aansluit bij het verlangen van de mensen die ermee moeten werken. Vanuit waarderend onderzoeken wordt het samen werken aan ontwikkelingen 180 graden anders aangepakt. Dat zorgt voor ruimte, richting, energie, verlangen en bovenal een geweldige samenwerking waarin het potentieel van het team tot bloei komt.
Deze workshop is voor iedereen die meer plezier en resultaat wil halen uit de onderlinge samenwerking met collega's Die wil dat ontwikkelingen op school duurzaam zijn en gedragen worden. En die het geweldig vindt als dat gebeurt op een manier die energie oplevert in plaats van kost.
Na deze workshop ken je de principes van Waarderend Onderzoeken en de daarbij behorende fasering. Je hebt de kracht van de waarderende aanpak ervaren en ontdekt waarom het werkt.
Waarderend Leiderschap: sneller leren door de tijd te nemen (Aart Brezet)In het onderwijs ligt er druk op prestaties en verantwoording. Toch hoor je vaak dat men niet vindt dat het beter gaat. Logisch als je steeds kijkt naar wat er mis is. Waarderende Leiders laten mensen stilstaan bij succes, bij wat er werkt en van waarde is. Daardoor leer je sneller, met meer vertrouwen en meer rust.
Deze workshop is voor leiders die vooruit willen, waarbij ontwikkeling gepaard gaat met motivatie en plezier. En die het geweldig lijkt als je daar beter in kan worden door zelf minder hard te werken.
Na deze workshop ken je de principes van Waarderend Leiderschap en de daarbij behorende stapsgewijze aanpak. Je hebt de kracht van het waarderend interview ervaren en ontdekt waarom het werkt.
Fysiek actieve reken- en taallessen (Marijke Mullender-Wijnsma)Bewegen en leren tegelijk. Werkt dat? Jazeker. Schoolprestaties worden beter door fysiek actieve rekenen
taallessen. Dat is het resultaat van het onderzoek 'Fit & Vaardig op school' (F&V). Eerder al wees een Amerikaans project uit dat een dergelijk beweegprogramma tot positieve resultaten op reken- en taalvaardigheden leidt. De F&V-lessen worden drie keer per week in het klaslokaal gegeven. Tijdens elke les worden 10-15 minuten aan rekenen en 10-15 minuten aan taal besteed. Het niveau van de lesstof sluit aan bij de Nederlandse reken- en taalmethodes (groep 4, 5, 6 en 7 van de basisschool). De nadruk ligt op het automatiseren en herhalen van lesstof. Op het digitale schoolbord worden de fysieke oefeningen en de taal- en rekenopdrachten gevisualiseerd. De fysieke oefeningen bestaan uit oefenbewegingen en basisbewegingen. Door het uitvoeren van de oefenbewegingen geven kinderen antwoord op een reken- of taalopgave.
In deze workshop kan je kennismaken met de Fit & vaardiglessen en meer horen over de achtergrond en hoe je ze zelf toe zou kunnen passen in je groep.
Vaardigheden aanleren met het 4 C/ID model (Christy Tenback)Op dit moment doe ik onderzoek naar het ontwerpen van onderwijs voor het aanleren van complexe vaardigheden. Dit doen we met behulp van het 4C-ID-model. Samen met de leerkrachten en onderwijsassistenten van de G.J. van der Ploegschool te Hoogeveen zijn we gestart met het vaststellen van leerdoelen en prestatiecriteria. We hebben een assessmentinstrument ontwikkeld en drie taakklassen met ieder drie leertaken geformuleerd. In de presentatie laat ik het ontwikkelde materiaal zien en neem ik jullie mee in het 4C-ID-model. Graag ga ik in gesprek over jullie ideeën over wat ik laat zien en vertel.
Opbrengst gericht spelen in de onderbouw (Monique Jeurissen)Ervaart u een spanningsveld tussen opbrengstgericht werken en spelend leren? Deze workshop is met name bedoeld voor leerkrachten van groep 1 en 2 die kleuters recht willen doen door hen meer te laten spelen. (Spel is het belangrijkste middel voor jonge kinderen om te leren, dat is al heel lang bekend). In groep 1 en 2 verschilt de didactiek met het schoolse leren. Hoe kunnen we opbrengstgericht onderwijs en spelend leren koppelen? Hoe kun je een rijke speel-leeromgeving scheppen, spelsituaties mogelijk maken en nieuwe inhouden aanreiken?
Timemanagement voor docenten (John Vrakking)In de workshop 'Veerkracht: van werkdruk naar werkplezier' wordt getoond waar werkdruk vandaan komt en wat je ertegen kunt doen. Aan de hand van wat praktische oefeningen bekijken de deelnemers waar hun 'vrij besteedbare tijd' zit in de werkweek en hoe je die kan gebruiken zonder eigen tijd in te leveren. Het effect is dat je je energie evenwichtiger kan verdelen en dat je een beter gevoel overhoudt aan je werk.
Bij de workshop hoort een e-boek en er volgen, vrijblijvend, vier opdrachten per e-mail.
Als je inschrijft op deze workshop krijg je nog vóór de RENNspiratiedag een korte vragenlijst over werkdruk en tips om werkdruk bespreekbaar te maken.
Samen leren: Persoonlijk leiderschap (Mark Mieras)Persoonlijk leiderschap en teamgericht werken is een thema waar steeds vaker over gesproken wordt. Mark Mieras refereert vaak aan het bijzonder succesvolle Finse onderwijs, waar samen leren het uitgangspunt is. Leraren en leerlingen leren samen, en leraren onderling leren samen. Persoonlijk leiderschap helpt een organisatie echt verder, doordat het leren, samenwerking en werkvreugde centraal stelt. Persoonlijk leiderschap houdt professionals in ontwikkeling en voorkomt aangeleerde hulpeloosheid. Elke organisatie vaart daar wel bij, maar binnen het onderwijs biedt het nog een extra belang namelijk dat leerlingen het best leren van leerkrachten die zelf leren.
21st century skills: Code Qube (Sharina Kiesebeek & Jessica Eijgelsheim)De Code Qube is een interactief en fysiek hulpmiddel waarmee kinderen vanaf 8 jaar leren hoe ze stap voor stap een website kunnen bouwen. De CQ is ontwikkeld aan de hand van 21st century skills. Er wordt tijdens de cursus dan ook veel aandacht besteed aan o.a. creatief denken en samenwerken.
Er is een speciale leerlijn ontworpen voor de CQ. Deze leerlijn is opgebouwd aan de hand van een herhalend proces, namelijk: kijken, herkennen en toepassen.
De CQ maakt zich uniek door gebruik te maken van de codeertalen HTML &CSS. Leerlingen leren een eigen website te bouwen aan de hand van deze codetalen.
In deze workshop kan je kennismaken en zelf aan de slag met de Code Qube.
Building Learning Power (Anton de Vries)Hoe bereid je een jonge generatie voor om te leven in een snel veranderende complexe maatschappij? Hoe haal je het beste uit leerlingen en verhoog je de resultaten van je school als geheel? Building Learning Power, ontworpen door professor Guy Claxton, biedt hiervoor een antwoord dat gebaseerd is op onderzoek in de praktijk.
Het doel van Building Learning Power (BLP) is om het lerend vermogen bij leerlingen te ontwikkelen, zowel op school als daar buiten. Centraal staat het creëren van een leercultuur in de klaslokalen en in de school in het algemeen. Een cultuur waarin de leerlingen systematisch gewoonten en houdingen aanleren om problemen op te lossen. Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen die meer vertrouwen hebben in hun eigen leervermogen sneller en beter leren. BLP vergroot het concentratievermogen en het leerplezier van leerlingen, met als gevolg dat de leerresultaten omhoog gaan.
Ouderbetrokkenheid 3.0 (Peter de Vries)Ouderbetrokkenheid 3.0 is een manier van denken die school en ouders helpt om goed en slim samen te werken. Een denkwijze die helpt om elkaar te begrijpen. En dat is prettig, want als we herkennen waar de belangen overeenkomen en waar ze elkaar versterken, dan geeft dat nieuwe inzichten en betrokkenheid op elkaar en de gehele school. En dan wordt ouderbetrokkenheid veel meer een gelijkwaardige en niet-vrijblijvende samenwerking, waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school)ontwikkeling van het kind (de leerling). Ouderbetrokkenheid 3.0 noemen we dat: van informeren naar samenwerken.
Tijdens deze workshop staat het concept Ouderbetrokkenheid centraal. Er wordt onder gesproken over:
- Wat is ouderbetrokkenheid wel/niet
- Wat zegt recent onderzoek over ouderbetrokkenheid?
- Welke vormen van ouderbetrokkenheid werken wel en niet?
Jongerenspoor: hulpverlening bij risicovolle geweldsrelaties en grensoverschrijdend gedrag (Elisabeth Wijbenga)Het Jongerenspoor biedt begeleiding aan jongeren tot en met 23 jaar (en aan hun ouders) die te maken hebben (gehad) met geweld in afhankelijkheidsrelaties of risico lopen om in zo'n situatie terecht te komen; onder andere meiden die dreigen af te glijden richting grensoverschrijdend seksueel gedrag, prostitutie en andere uitbuitingsrelaties of hier al mee te maken hebben (gehad).
In deze workshop wordt ingegaan hoe je op school kunt signaleren of leerlingen wellicht betrokken zijn in risicovolle geweldrelaties/grensoverschrijdend gedrag en wat je dan kan doen.
Opgroeien in een grensoverschrijdende omgeving: verhaal van een ervaringsdeskundige (Karina Helling)Daniëlle vertelt haar verhaal over opgroeien in een grensoverschrijdende omgeving en hoe op school signalen hiervan onvoldoende werden opgepikt.
Lesson Study als effectieve vorm van teamleren (Henk Logtenberg)Lesson Study is een vorm van teamleren waarin collega's gezamenlijk de aller-, allerbeste les ontwerpen. Praktisch gezien is Lesson Study samen een les voorbereiden, deze uitvoeren en daarna samen nabespreken. Dit verloopt volgens een vast protocol. Je kijkt naar waar het knelt bij de leerlingen. Wat is een onderzoeksthema? Wat past bij dit thema? Hoe kan ik dit zo betekenisvol mogelijk bij de leerlingen brengen? Wat voor technieken heb ik? Wat interesseert de leerlingen op dit moment?
In deze workshop wordt ingegaan op de volgende vragen:
- Waarom teamleren?
- Wat is Lesson Study en wat is de werkwijze bij Lesson Study?
- Is Lesson Study iets voor jouw school?
- En hoe voer je Lesson Study in op jouw school?
Body percussie (Jeroen Schipper & Heiko de Jong)Bodypercussie is laagdrempelig, breed inzetbaar, fysiek en leuk om te doen. Door flexibele werkvormen is het mogelijk om op elk niveau een verrassend resultaat neer te zetten. Iedereen die geluid kan maken kan in principe meedoen en -heel belangrijk- er plezier aan beleven. En voor mensen die wat meer ervaring hebben met muziek en ritmes leggen we de lat met veel genoegen wat hoger. Een feestje waarbij niet zelden onvermoede talenten en eigenschappen tot uiting komen.
Ritme verbindt, geeft energie en zelfvertrouwen. Deze workshop kenmerkt zich door interactie, creativiteit, humor en natuurlijk swingende ritmiek.
Een flitsende bliksemworkshop waarin we mensen laten trommelen op stoelen en alles wat daar op of omheen staat.
|
Fryslân Dei |
|
The value of a lesser used language
in the European context
The Province of Fryslân invites you for the Fryslân Dei in Brussels; a day for and with countries, regions and cities.
In 2018 Leeuwarden-Fryslân was European Capital of Culture and ‘Lân fan Taal’ (Country of Language) has emerged. With as a starting point: “All languages are equal and language is boundless”. The purpose is to let language live, to play with language and to speak out.
We would like to celebrate our language and think with you about the future. In an active morning program, the intellect will be excited by science, the creative brain by poetry and music. Let us surprise and inspire you. Let us make you think.
Program
09.30 - 10.00 |
Welcome and registration |
10.00 |
Welcome by drs. A.A.M. Brok, King’s commissioner in the province of Fryslân |
10.10 - 11.00 |
Plenary program:
Global Frisian: The future of a lesser used language.
Prof. dr. G.T. Jensma Professor of Frisian studies/minorities & multilingualism at University of Groningen
Thriving or downfall? The issue of diversity in Frisian education.
dr. J. da Silveira Duarte , Professor of Multilingualism at NHL Stenden University of Applied sciences Leeuwarden
Vision of the province of Fryslân
Ms. S.A.E. Poepjes, regional minister in the province of Fryslân
|
11.00 - 11.15 |
Coffee break |
11.15 – 12.00 |
Language & Culture Lectures, music, spoken words an poetry from Mark Hospers (Director Explore the North), Willem Bongers-Dek (Director de Buren Brussels) Arjan Hut, Wiebe Kaspers, Michelle Samba, Het Kanaal en Tsead Bruinja (Poet laureate of the Netherlands) |
12.00 – 13.30 |
Lunch |
Location and date
De Warande, Zinnerstraat 1, 1000 Brussels
Wednesday the 9th of October, 9.30 – 13.30 (including lunch)
Registration